انواع شرکت ها

اغلب افراد و سرمایه گذاران هنگامی که میخواهند یک شرکت به نام خود ثبت کنند نمیدانند که باید به سراغ چه نوع شرکتی بروند که هم برای آن ها مناسب باشد و هم سود بهتری داشته باشد! به همین جهت و با توجه به سوال های مکرر شما تصمیم گرفتیم تا در این مقاله توضیحات کاملی درباره انواع شرکت ها به شما عزیزان دهیم.

معرفی انواع شرکت ها

طبق قانون شرکت ها به دو نوع مدنی و تجاری تقسیم میشوند، در شرکت های تجاری این امکان وجود دارد که اموال مستقل از شرکا توسط طلبکاران توقیف شود اما در شرکت های مدنی دارایی بین شرکت و شرکا به صورت تقسیم است.

اگر شما جزو کسایی هستید که میخواهید به صورت تجاری فعالیت کنید و دارایی شما از شرکا متمایز باشد باید در قالب یکی از هفت نوع شرکت های تجاری زیر فعالیت کنید:

  • شرکت سهامی
  • شرکت با مسئولیت محدود
  • شرکت تضامنی
  • شرکت مختلط سهامی
  • شرکت مختلط غیرسهامی
  • شرکت نسبی
  • شرکت تعاونی تولید و مصرف

در ادامه به بررسی هر یک از این شرکت ها میپردازیم.

انواع شرکت ها برای ثبت

شرکت های سرمایه

شرکت های سرمایه شامل  ( شرکت سهامی عام ، شرکت سهامی خاص، شرکت با مسئولیت محدود ) است که در این نوع شرکت اولین اصل مهم سرمایه خود فرد است و شخصیت شرکا اهمیتی ندارد و در زمان ورشکستگی جز به میزان سهام شرکاء در شرکت ، تسری به سرمایه شخصی آنان پیدا نمی کند.

بیشتر بخوانید: توضیح تمام و کمال درباره ثبت شرکت کسب وکارهای اینترنتی

شرکت های اشخاص

شرکت های اشخاص شامل ( شرکت تضامنی ، شرکت نسبی ) است، در این نوع شرکت برخلاف سرمایه شخصیت سرمایه گذاران بسیار حائز اهمیت است و در درجه اول قرار دارد و شریک در این نوع شرکت ها ، نه تنها با سرمایه خود در شرکت ، بلکه با تمام دارایی شخصی خود ، مسئول دیون و قروض شرکت خواهد بود ، بنابراین اولاَ شریک باید دارای اعتبار شخصی باشد ثانیاَ نقل و انتقال سهم الشرکه یک شریک ، تابع شرایط و ضوابط مشکلی است ثالثاَ مسئولیت شرکا نامحدود و در بعضی از آن ها تضامنی است.

در کل در این شرکت ها نه تنها سهام شریک بلکه دارایی های او در خارج از شرکت نیز باید جوابگوی بدهی های شرکت باشد.

شرکت های مختلط

شرکت های مختلط شامل (شرکت مختلط غیرسهامی و شرکت مختلط سهامی ) است که این شرکت ها از مجموع شرکای ضامن و غیر ضامن تشکیل شده است. شرکای ضامن دارای مسئولیت نامحدود و تضامنی هستند اما شرکای غیر ضامن فقط در حد سرمایه ای که در شرکت دارند مسئول بدهی ها هستند.

شرکت های تعاونی

شرکت های تعاونی برای تامین منافع مادی و بهبود وضع اجتماعی اعضا و براساس توحید مساعی و همکاری آن ها تشکیل می شود ، در تعریف شرکت تعاونی می توان چنین گفت : شرکت تعاونی شرکتی است که برای فعالیت در امور مربوط به تولید و توزیع ، در جهت اهداف مصرح در قانون بخش تعاونی و به منظور بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی اعضا از طریق همکاری و تشریک مساعی آن ها با رعایت قانون مذکور تشکیل می شود.

بنابراین اگر قصد دارید فعالیت تعاونی را زیر نظر وزارت تعاون شروع کنید ثبت این شرکت برای شما مناسب است.

مرتبط بخوانید: توضیح تمام و کمال درباره ثبت شرکت کسب وکارهای اینترنتی

موسسات غیر تجاری

موسسات غیر تجاری همانطور که از نامش پیداست کارهایی خارج از تجارت انجام میدهند. این موسسات هیچ گونه سودی ندارند و متناسب با کار های علمی، ادبی و یا خیریه هستند.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را با انواع شرکت ها آشنا نماییم.

5/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.